karibu

Av karibu - 6 augusti 2015 18:58

22 timmar efter att väckarklockan ringde igår var det dags att krypa ner i sängen och försöka sova. Utan myggnät. Utan stora spindlar och andra kryp som rumskompisar. Utan ficklampa vid kudden.

Är väldigt tacksam över att resan gått så bra, att alla mått så bra och att inget hänt. Den här gången såg vi ovanligt många olyckor som sagt och ofta är det de tunga lastbilarna som är bovarna, precis som Christer skrev. När vi åkte till avslutningsmiddagen i tisdags kom vi till ännu en olycka i raden. Två bilar hade smällt i en korsning och under ena bilen låg dessutom en totalt demolerad cykel. Man håller andan... Måtte alla överlevt även denna gång. Jag är väldigt tacksam över att vi inte behövde se de som skadats. När vi är i detta land med det trafikkaos som råder och förare som tar ena risken efter den andra, är det väldigt skönt att i lugn och ro luta sig tillbaka i sätet och veta att man ändå är i trygga händer. Våra chaufförer är väldigt skickliga och proffsiga. Det känns väldigt skönt.

Att få göra den här resan med hela familjen är riktigt roligt och det känns skönt att barnen trivs och gärna vill tillbaka - de också. Den här resan hade ändå det där lilla extra. Att ha fått dela något så speciellt, och som ligger en så nära hjärtat som Kenya gör, med min syster och hennes familj betyder väldigt, väldigt mycket och jag är så tacksam för att ha fått den möjlighet. Tack Heron family för att ni tog tillfället att hänga med!!!!!

Jag tackar Gud för alla underbara vänner i Kenya, för alla härliga och vänliga människor, den storslagna naturen, detta underbara land. Ett privilegium utan dess like att få vara en del av allt detta. En stor välsignelse.

/Lisa

Av karibu - 5 augusti 2015 20:08

Precis fått besked om att vårt plan är försenat 35 minuter. Vi som redan hade en väntan på runt fem timmar här i Amsterdam. Dock skönt att höra att syrran med familj kommit fram till Arlanda och att allt bagage var med. Nu får familjen äntligen få gosa med senaste tillskottet under resan - fyra små nyfödda kattungar...
Planet vi åkte med hette ju passande nog Masai Mara. Vilket sammanträffande. :)
Det är alltid roligt att flyga och särskilt dagtid då man får se mycket från ovan.
/Lisa

Mount Kenya visade sig i morgonsolen.

Saharaöknen visade många fina sidor. Här är en av dem.

Här lämnar vi Afrika och fortsätter ut över Medelhavet mot Grekland.

Alltid god mat på dessa flighter.

Av karibu - 5 augusti 2015 06:31

Nu har vi checkat in och väntar på att gå på planet. Planet lyfter 8:15, kenyanska tid. Vi landar i Sverige 22:45. Däremellan lång paus i Amsterdam

Av karibu - 4 augusti 2015 12:32

Medan de andra är på museum och Adam slappar på rummet dricker jag en grymt go Latte och läser en bok på Artcaffé på Yaya.

Av karibu - 4 augusti 2015 10:32

Gårdagens resa från Namarambi innehöll mycket. I kenya är det många olyckor på vägarna och det är oftast lastbilar som är inblandade. igår fick vi se ovanligt många längst vår 7 timmar långa resa. 5 stycken blev det sammanlagt. Lasbilarna är oftast i väldigt dåligt skick och de som kör är trötta och har kört länge. så de utgört definitivt en trafikfara. men vi känner oss ändå lugna för vår chaufför är väldigt noga och uppmärksam hela tiden och signalerar flitigtom han behöver.

Denna bilen var rejält tilltryckt. Olyckan var i centrum i Eldoret.

När man ser trafiken så förstår man att det inte är så enkelt att köra här.

Däckbyte utan att ha något att lyfta lastbilen med är lite klurigt

Bakom bussen skymtar ni en minnesplats. Här hade en lastbil vält med bensin. lokalbefolkningen gick dit och hämtade bensin men när en person som rökte kastade sin cigarett på marken exploderade allt. det sägs att över 100 personer dog. inte bara de som var på platsen utan även de som fått med sig bensin hem eftersom deras hinkar droppade så elden spred sig. efter det byggde man denna minnesplats.

Dessa vägskyltar ser man lite nu och då längst vägen. De markerar farligare partier där man behöver ta det lite lugnare så man inte råkar ut för olyckor.

En racercyklist är inte ofta man ser på vägarna. han cyklade så fort så han fick bromsa för lastbilen framför.

Vi passade på att stanna till längst vägen för att få ytterligare ett kort på mount Longonot. Tyvärr var det lite disigt men är det klart man kan se ner i kratern lite från denna höjd (2400 meter).

Idag, tisdag är det en slappadag för mig och Adam. de andra tog sig till nationalmuseumet. Men vi slappar och skall gå och äta lunch på Yaya om en stund. I kväll skall vi packa och äta. i natt kl 04:30 åker vi till flygplatsen. planet lyfter kl 8:15 kenyansk tid.

Christer

Av karibu - 3 augusti 2015 09:06

Sitter i bussen på väg hem från Robson Sifuma, Andrews pappa. Denna utflykt, som är den sista för oss innan hemresan på onsdag morgon, känns som den bästa på resan. Svårt att förklara men att komma hem till någon under lite längre tid är speciellt.

Vi har blivit visade runt området och mött mängder med barn som aldrig sett en vit på nära håll. Floden som ligger nedanför Robsons hus är där många hämtar vatten. Vi såg många barn som bar vatten till sina hem. Några av dem fick hjälp att bära av våra barn. Som tack kom mamman ner till Robson med lite grönsaker dagen efter. upplevelser som glädjer och f Små astnar. Jag var på lite fågelarter och fick några fina bilder. Vi lägger upp mer bilder ikväll men här kommer några från mobilen.

Robson Sifuma

Sara blir flätad av Rose.

Av karibu - 1 augusti 2015 21:53

Idag så blev det frukost kl 6 och avfärd till byn Namarambi, Andrews hemby. Resa dit tog lite över sju timmar och vi fick sakta se landskapet ändra sig till sånär svenskt landskap.

Väl framme i byn fick vi träffa Andrews pappa men även sophie, Jeremy och Ryan, Andrews familj. Andrews pappa har en stor tomt med mark till där han odlar bananer och majs. På trädgården växer mango träd och avacado. Här är vackert.

Andrews pappas hus.

kursiv text

Vi blev visade runt på tomten men även utanför sen åt vi och pratade. När klockan var nio så var det Dax att bege sig till gästhuset vi skall sova på inatt. Alltid lika spännande och se var man hamnar. Detta gästhuset är väldigt enkelt.

Vad som händer i morgon vet vi inte än. Det enda vi vet är att vi skall åka till Nairobi på måndag.

Sov gott Sverige.
Christer

Här kommer lite bilder från resan idag.

Bäddmadrasser i massor

Gott och ha soffan med sig om man behöver vila.